Trať ktorá viedla z Rakúsko-Uhorska do Poľska . Stanici v Suchej Hore hrozí asanácia !

Autor: Jonáš Štepita | 15.3.2017 o 17:57 | (upravené 15.3.2017 o 22:27) Karma článku: 4,76 | Prečítané:  331x

,,Trať Trstená - Suchá Hora - Podczerwone - Nowy Targ . Rozobratím tohoto úseku , začal koniec jedného zo štyroch spojení Slovenska s Poľskou republikou. Prečo ?"

Keď sa opýtame každého z Oravy na trať Kraľovany - Trstená tak nám ešte dopovie ,, No, a to viedlo ešte aj do Suchej Hory ." Takúto odpoveď som dostal od mojich starých rodičov ktorý žijú na Orave a pamätajú si keď trať ešte existovala a chodil starý motorový vozeň M-131 ,,Hurvínek" . 

História Spojenia Suchej Hory s Poľskom :

V roku 1897 bola povolená výstavba z Kraľovian do Oravského Podzámku a postupne cez Trstenú do Suchej Hory . A tak sa nám píše rok 1899 kedy bola spustená prevádzka trate Kraľovany - Suchá Hora. 

Pôvodne mala viesť trasa do Suchej Hory z Poľska, z Nového Targu cez Zakopane alebo Priamo z Nového Targu . Išlo aj o predvojnové obdobie a Poľsko malo pred sebou možnosť vstupu do Rakúsko-Uhorska. A tak zo strategických dôvodov sa Poľsko rozhodlo že trať bude viesť priamo a nebude odbočovať . Trať ale však obišla niekoľko obcí a po nerovnom teréne vlak išiel len 30 km/h . Nakoniec aj tak po tejto trati prevážali Nemci cenné veci . Začatie prevádzky Nowy Targ- Suchá Hora bolo v roku 1904 . Po obidvoch vojnách prevádzka pokračovala ale bez Nového Targu . Iba po Suchú Horu z Kraľovian .

Prečo Zrušili spoj na Suchú Horu ? :

Myslím si že sa opäť vraciame k tomu, že trať viedla cez malé obce s menším počtom obyvateľov . Je ale pravda že po 2. svetovej vojne sa trať oveľa skrátila kvôli zrušeniu spojov do Nového Targu. Bola kratšia než z Nemšovej do Horného Srnia čo je 5 Km . Trať zatvorili po roku 1970 pravdepodobne z dôvodu nerentabilnosti . Medzi obyvateľmi Oravy sa povráva že trať po ukončení prevádzky rozložili a použili tajne na nosníky striech domov .

Súčasnosť je oveľa horšia :

V súčasnosti je stanica viac než schátralá . Stanica nemá z polovice strechu a priam sa rozpadáva . Dolné obloky a otvory, pre istotu zadebnili drevenými doskami . Stanica mala kedysi aj Remízu , vodný žeriav a točňu . V dnešnej dobe po týchto stavbách nezostalo ani jedinej tehly či štrku . Pred rokom sa na trase bývalej trate urobila z Trstenej do Nového Targu cyklotrasa . Možno že aj toto je dôvod prečo stanicu asanovať . ,,Stanica je nebezpečná pre ľudí a zrelá na asanáciu ." - Potvrdil starosta Suchej Hory pre pre portál naša.Orava.sk .

Komu vlastne budova patrí ? :

Aj keď som sa snažil zistiť na katastri komu pozemok patrí, beznádejne . Keď sme sa pýtali obyvateľov Suchej Hory tvrdili že ani oni sami nevedia že komu budova patrí . Stanice je im ľúto, a vraj bývalá starostka v budove stanice chcela urobiť dom pre seniorov, čo by bolo skvelé keby že sa stanica zrekonštruuje . Podľa údajov stanica patrila v minulom storočí po skončení prevádzky rašelinisku v suchej hore. Ale  komu patrila táto stanička potom sa zatiaľ nevie .

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Minúta po minúte: Atentátnik zabil na koncerte v Manchestri 22 ľudí

Polícia potvrdila, že vo vstupnej hale sa odpálil samovražedný atentátnik. Medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Teror siahol na deti

Útok na štadión plný mladých ľudí jasne naznačuje, že pre teroristov neexistujú hranice.

SVET

Ako Briti úspešne bojovali proti terorizmu

Prečo boli tak často o krok pred teroristami?


Už ste čítali?