Trať, ktorá viedla z Rakúsko-Uhorska do Poľska. Stanici v Suchej Hore hrozí asanácia!

Autor: Jonáš Štepita | 15.3.2017 o 17:57 | (upravené 17.2.2018 o 16:35) Karma článku: 4,26 | Prečítané:  497x

,,Trať Trstená - Suchá Hora - Podczerwone - Nowy Targ . Rozobratím tohoto úseku , začal koniec jedného zo štyroch spojení Slovenska s Poľskou republikou. Prečo ?"

Keď sa opýtame každého z Oravy na trať Kraľovany - Trstená tak nám ešte dopovie ,, No, a to viedlo ešte aj do Suchej Hory ." Takúto odpoveď som dostal od mojich starých rodičov ktorý žijú na Orave a pamätajú si keď trať ešte existovala a chodil starý motorový vozeň M-131 ,,Hurvínek". 

História spojenia Suchej Hory s Poľskom

V roku 1897 bola povolená výstavba z Kraľovian do Oravského Podzámku a postupne cez Trstenú do Suchej Hory . A tak sa nám píše rok 1899 kedy bola spustená prevádzka trate Kraľovany - Suchá Hora. 

Pôvodne mala viesť trasa do Suchej Hory z Poľska, z Nového Targu cez Zakopane alebo Priamo z Nového Targu . Išlo aj o predvojnové obdobie a Poľsko malo pred sebou možnosť vstupu do Rakúsko-Uhorska. A tak zo strategických dôvodov sa Poľsko rozhodlo že trať bude viesť priamo a nebude odbočovať . Trať ale však obišla niekoľko obcí a po nerovnom teréne vlak išiel len 30 km/h . Nakoniec aj tak po tejto trati prevážali Nemci cenné veci . Začatie prevádzky Nowy Targ- Suchá Hora bolo v roku 1904 . Po obidvoch vojnách prevádzka pokračovala ale bez Nového Targu . Iba po Suchú Horu z Kraľovian .

Prečo zrušili spoj na Suchú Horu?

Myslím si že sa opäť vraciame k tomu, že trať viedla cez malé obce s menším počtom obyvateľov . Je ale pravda že po 2. svetovej vojne sa trať oveľa skrátila kvôli zrušeniu spojov do Nového Targu. Bola kratšia než z Nemšovej do Horného Srnia čo je 5 Km . Trať zatvorili po roku 1970 pravdepodobne z dôvodu nerentabilnosti . Medzi obyvateľmi Oravy sa povráva že trať po ukončení prevádzky rozložili a použili tajne na nosníky striech domov .

Súčasnosť je oveľa horšia

V súčasnosti je stanica viac než schátralá . Stanica nemá z polovice strechu a priam sa rozpadáva . Dolné obloky a otvory, pre istotu zadebnili drevenými doskami . Stanica mala kedysi aj Remízu , vodný žeriav a točňu . V dnešnej dobe po týchto stavbách nezostalo ani jedinej tehly či štrku . Pred rokom sa na trase bývalej trate urobila z Trstenej do Nového Targu cyklotrasa . Možno že aj toto je dôvod prečo stanicu asanovať . ,,Stanica je nebezpečná pre ľudí a zrelá na asanáciu", potvrdil starosta Suchej Hory pre pre portál naša.Orava.sk .

Komu vlastne budova patrí?

Aj keď som sa snažil zistiť na katastri komu pozemok patrí, beznádejne . Keď sme sa pýtali obyvateľov Suchej Hory tvrdili že ani oni sami nevedia že komu budova patrí . Stanice je im ľúto, a vraj bývalá starostka v budove stanice chcela urobiť dom pre seniorov, čo by bolo skvelé keby že sa stanica zrekonštruuje . Podľa údajov stanica patrila v minulom storočí po skončení prevádzky rašelinisku v suchej hore. Ale komu patrila táto stanička potom sa zatiaľ nevie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šéf UNB: Hnevá ma zlý prístup zdravotníkov k pacientom

Mnohé izby budú dvojlôžkové. So samostatným sociálnym zariadením a so sprchou, vraví šéf UNB.

ŠPECIÁLNE DOBRÉ RÁNO

Špeciálne Dobré ráno: Kto na Slovensku kradne európske peniaze

Z diskusie Za slušné eurofondy.


Už ste čítali?