Trať ktorá viedla z Rakúsko-Uhorska do Poľska . Stanici v Suchej Hore hrozí asanácia !

Autor: Jonáš Štepita | 15.3.2017 o 17:57 | (upravené 15.3.2017 o 22:27) Karma článku: 4,76 | Prečítané:  417x

,,Trať Trstená - Suchá Hora - Podczerwone - Nowy Targ . Rozobratím tohoto úseku , začal koniec jedného zo štyroch spojení Slovenska s Poľskou republikou. Prečo ?"

Keď sa opýtame každého z Oravy na trať Kraľovany - Trstená tak nám ešte dopovie ,, No, a to viedlo ešte aj do Suchej Hory ." Takúto odpoveď som dostal od mojich starých rodičov ktorý žijú na Orave a pamätajú si keď trať ešte existovala a chodil starý motorový vozeň M-131 ,,Hurvínek" . 

História Spojenia Suchej Hory s Poľskom :

V roku 1897 bola povolená výstavba z Kraľovian do Oravského Podzámku a postupne cez Trstenú do Suchej Hory . A tak sa nám píše rok 1899 kedy bola spustená prevádzka trate Kraľovany - Suchá Hora. 

Pôvodne mala viesť trasa do Suchej Hory z Poľska, z Nového Targu cez Zakopane alebo Priamo z Nového Targu . Išlo aj o predvojnové obdobie a Poľsko malo pred sebou možnosť vstupu do Rakúsko-Uhorska. A tak zo strategických dôvodov sa Poľsko rozhodlo že trať bude viesť priamo a nebude odbočovať . Trať ale však obišla niekoľko obcí a po nerovnom teréne vlak išiel len 30 km/h . Nakoniec aj tak po tejto trati prevážali Nemci cenné veci . Začatie prevádzky Nowy Targ- Suchá Hora bolo v roku 1904 . Po obidvoch vojnách prevádzka pokračovala ale bez Nového Targu . Iba po Suchú Horu z Kraľovian .

Prečo Zrušili spoj na Suchú Horu ? :

Myslím si že sa opäť vraciame k tomu, že trať viedla cez malé obce s menším počtom obyvateľov . Je ale pravda že po 2. svetovej vojne sa trať oveľa skrátila kvôli zrušeniu spojov do Nového Targu. Bola kratšia než z Nemšovej do Horného Srnia čo je 5 Km . Trať zatvorili po roku 1970 pravdepodobne z dôvodu nerentabilnosti . Medzi obyvateľmi Oravy sa povráva že trať po ukončení prevádzky rozložili a použili tajne na nosníky striech domov .

Súčasnosť je oveľa horšia :

V súčasnosti je stanica viac než schátralá . Stanica nemá z polovice strechu a priam sa rozpadáva . Dolné obloky a otvory, pre istotu zadebnili drevenými doskami . Stanica mala kedysi aj Remízu , vodný žeriav a točňu . V dnešnej dobe po týchto stavbách nezostalo ani jedinej tehly či štrku . Pred rokom sa na trase bývalej trate urobila z Trstenej do Nového Targu cyklotrasa . Možno že aj toto je dôvod prečo stanicu asanovať . ,,Stanica je nebezpečná pre ľudí a zrelá na asanáciu ." - Potvrdil starosta Suchej Hory pre pre portál naša.Orava.sk .

Komu vlastne budova patrí ? :

Aj keď som sa snažil zistiť na katastri komu pozemok patrí, beznádejne . Keď sme sa pýtali obyvateľov Suchej Hory tvrdili že ani oni sami nevedia že komu budova patrí . Stanice je im ľúto, a vraj bývalá starostka v budove stanice chcela urobiť dom pre seniorov, čo by bolo skvelé keby že sa stanica zrekonštruuje . Podľa údajov stanica patrila v minulom storočí po skončení prevádzky rašelinisku v suchej hore. Ale  komu patrila táto stanička potom sa zatiaľ nevie .

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

O čo naozaj ide Georgeovi Sorosovi

Mýty, fikcia a fakty. Čo sa všetko spája so známym finančníkom.

SVET

V New Yorku došlo k neúspešnému pokusu o teroristický útok

Páchateľom bol mladý muž z Bangladéša, ktorý bol vraj napojený na Islamský štát.


Už ste čítali?