reklama

Trať, ktorá viedla z Rakúsko-Uhorska do Poľska. Stanici v Suchej Hore hrozí asanácia!

,,Trať Trstená - Suchá Hora - Podczerwone - Nowy Targ . Rozobratím tohoto úseku , začal koniec jedného zo štyroch spojení Slovenska s Poľskou republikou. Prečo ?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Nepodrobná mapa súčasnej trate do Trstenej z Kraľovian a červenou farbou trasa neexistujúcej trate do Suchej Hory a Nového Targu . Modrou Farbou je viacero staníc .
Nepodrobná mapa súčasnej trate do Trstenej z Kraľovian a červenou farbou trasa neexistujúcej trate do Suchej Hory a Nového Targu . Modrou Farbou je viacero staníc . (zdroj: Upravil Jonáš Štepita, mapa - Google.)

Keď sa opýtame každého z Oravy na trať Kraľovany - Trstená tak nám ešte dopovie ,, No, a to viedlo ešte aj do Suchej Hory ." Takúto odpoveď som dostal od mojich starých rodičov ktorý žijú na Orave a pamätajú si keď trať ešte existovala a chodil starý motorový vozeň M-131 ,,Hurvínek". 

Stanica Suchá Hora za svojej éry .
Stanica Suchá Hora za svojej éry . 

História spojenia Suchej Hory s Poľskom

V roku 1897 bola povolená výstavba z Kraľovian do Oravského Podzámku a postupne cez Trstenú do Suchej Hory . A tak sa nám píše rok 1899 kedy bola spustená prevádzka trate Kraľovany - Suchá Hora. 

Pôvodne mala viesť trasa do Suchej Hory z Poľska, z Nového Targu cez Zakopane alebo Priamo z Nového Targu . Išlo aj o predvojnové obdobie a Poľsko malo pred sebou možnosť vstupu do Rakúsko-Uhorska. A tak zo strategických dôvodov sa Poľsko rozhodlo že trať bude viesť priamo a nebude odbočovať . Trať ale však obišla niekoľko obcí a po nerovnom teréne vlak išiel len 30 km/h . Nakoniec aj tak po tejto trati prevážali Nemci cenné veci . Začatie prevádzky Nowy Targ- Suchá Hora bolo v roku 1904 . Po obidvoch vojnách prevádzka pokračovala ale bez Nového Targu . Iba po Suchú Horu z Kraľovian .

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo zrušili spoj na Suchú Horu?

Myslím si že sa opäť vraciame k tomu, že trať viedla cez malé obce s menším počtom obyvateľov . Je ale pravda že po 2. svetovej vojne sa trať oveľa skrátila kvôli zrušeniu spojov do Nového Targu. Bola kratšia než z Nemšovej do Horného Srnia čo je 5 Km . Trať zatvorili po roku 1970 pravdepodobne z dôvodu nerentabilnosti . Medzi obyvateľmi Oravy sa povráva že trať po ukončení prevádzky rozložili a použili tajne na nosníky striech domov .

Stanica Suchá Hora - zozadu .
Stanica Suchá Hora - zozadu . (zdroj: Ján Štepita - ©2016)

Súčasnosť je oveľa horšia

V súčasnosti je stanica viac než schátralá . Stanica nemá z polovice strechu a priam sa rozpadáva . Dolné obloky a otvory, pre istotu zadebnili drevenými doskami . Stanica mala kedysi aj Remízu , vodný žeriav a točňu . V dnešnej dobe po týchto stavbách nezostalo ani jedinej tehly či štrku . Pred rokom sa na trase bývalej trate urobila z Trstenej do Nového Targu cyklotrasa . Možno že aj toto je dôvod prečo stanicu asanovať . ,,Stanica je nebezpečná pre ľudí a zrelá na asanáciu", potvrdil starosta Suchej Hory pre pre portál naša.Orava.sk .

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Strecha stanice sa rozpadáva a je nebezpečná . Aj to môže byť jeden z dôvodov pre asanáciu .
Strecha stanice sa rozpadáva a je nebezpečná . Aj to môže byť jeden z dôvodov pre asanáciu . (zdroj: Ján Štepita - ©2016)

Komu vlastne budova patrí?

Aj keď som sa snažil zistiť na katastri komu pozemok patrí, beznádejne . Keď sme sa pýtali obyvateľov Suchej Hory tvrdili že ani oni sami nevedia že komu budova patrí . Stanice je im ľúto, a vraj bývalá starostka v budove stanice chcela urobiť dom pre seniorov, čo by bolo skvelé keby že sa stanica zrekonštruuje . Podľa údajov stanica patrila v minulom storočí po skončení prevádzky rašelinisku v suchej hore. Ale komu patrila táto stanička potom sa zatiaľ nevie.

Na tejto fotografii je viditeľná nová cyklotrasa ktorá ide po trase bývalej trati popri stanici .
Na tejto fotografii je viditeľná nová cyklotrasa ktorá ide po trase bývalej trati popri stanici . (zdroj: Ján Štepita - ©2016)
Stanica sa nachádza v chránenej oblasti aj kvôli vtáctvu .
Stanica sa nachádza v chránenej oblasti aj kvôli vtáctvu . (zdroj: Ján Štepita - ©2016)
Na tejto Hrane budovy bola podľa starej fotografie lampa na kúsku držiaka v stene ktorý je viditeľný na fotografii . Pravdepodobne už elektrická .
Na tejto Hrane budovy bola podľa starej fotografie lampa na kúsku držiaka v stene ktorý je viditeľný na fotografii . Pravdepodobne už elektrická . (zdroj: Ján Štepita - ©2016)
Smutný Pohľad na stanicu .
Smutný Pohľad na stanicu . (zdroj: Ján Štepita - ©2016)
V Zachovalej stanici v Liesku ktorá bola ako jediná medzi Trstenou a Suchou Horou sa nachádza meteorologická stanica .
V Zachovalej stanici v Liesku ktorá bola ako jediná medzi Trstenou a Suchou Horou sa nachádza meteorologická stanica . (zdroj: Ján Štepita - ©2016)
Jonáš Štepita

Jonáš Štepita

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som študentom Strednej školy Kostka s.r.o. vo Vsetíne. Venujem sa oblastiam dopravy, najmä železničnej infraštruktúre. Zoznam autorových rubrík:  Železničná históriaAktuality zo železniceNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu