Trať Kraľovany–Trstená: mimoriadne zastavenia vlaku a stav historických zastávok!

Autor: Jonáš Štepita | 22.4.2017 o 10:26 | (upravené 17.2.2018 o 16:24) Karma článku: 5,39 | Prečítané:  457x

Trať 181 Kraľovany - Trstená, 56 kilometrová a zároveň aj najdlhšia trať na Slovensku s koncovou zastávkou. Okrem toho, že musí osemnásťkrát zastaviť a z toho jedenkrát na znamenie, zastavuje vlak aj mimoriadne.

Najdlhšia trať na Slovensku začína vo východzej stanici Kraľovany drevenými podvalmi, ktoré sú pravdepodobne, niektoré  ešte pôvodné. To vlaku a cestujúcim spôsobuje nepríjemné trasenie, hádzanie a v častých medzi-spojoch koľají silné hegnutie. Pre tých, ktorí cestujú až do Trstenej 1 hodinu a 45 minút to nie je nič príjemné. 

Krátka história 

Vybudovanie trate bolo problematické, a to najmä v úseku Kraľovany - Párnica, ktorý robí problémy dodnes. Bolo za potreby vybudovať násypy vysoké až 10 metrov, jeden tunel dlhý 87 metrov a most cez rieku Orava (88 metrov dlhý). Od začatia výstavby tejto trate až po Suchú Horu išlo o 70,4 kilometrov trate s koncovou zastávkou, neskôr aj trať do Nového Targu (PL). 

Stanice boli vybavené čakárňami a prístreškami. Na trati bolo 10 výpravných budov so skladmi pre nákladnú dopravu, na trati sa vybudovalo 17 stavidiel a viac ako 90 rôznych priecestí medzi ktoré patria aj lesné a nechránené priecestia . Tiež sa o východziu stanicu hádali Kraľovany a Ružomberok . Kraľovany boli v tej dobe lepšou alternatívou.

Na jednotlivých úsekoch trate sa výstavba začala v nasledovných termínoch:

Kraľovany - Oravský Podzámok 4.12.1898

  Oravský Podzámok - Tvrdošín 18. 6.1899

Tvrdošín - Suchá Hora 21.12.1899

Preriedenie spojov 

Po ukončení prevádzky na Suchú Horu sa spoje určite obmedzili a bolo ich čo raz menej. Môžeme to porovnať na grafikonoch z rokov 1938 a 2009. Aj keď možno veľké rozdiely nerozoznáme, tak aspoň názvy dnešných zastávok a časové rozdiely sú iné.

article_photoarticle_photo

Vlak zastaví na strmom úseku a pod vami je mohutná Orava...

Už niekoľkokrát som absolvoval túto trať, a neraz sa mi stalo, že vlak zastavil na strmom násype, kde sa nachádzala pod nami voda. Aj keď viacerí spomínajú na vysokú vodu rieky Orava, dnes je jej hladina oveľa nižšia. Keď som sa pozrel von, v zákrute na vysokom násype nad riekou, nebol na trati žiaden predmet a ani osoba. Môžeme sa teda domnievať, že ide o neistotu mladých strojvodcov?

Musím však spomenúť úsek, v ktorom nejde ani tak o vodu, ale skôr o skaly, popri ktorých sa tisne dráha vedúca z Kraľovian do Párnice. Tento úsek v zime spôsobuje najväčšie problémy na Orave, keďže z vysokých kopcov sa sypú lavíny, ktoré nestíhajú zamestnanci železníc odhŕňať z trate. Preto tu aj minulého roku v zime stopli na istý čas dopravu.

Niektoré zastávky nevyzerajú na prvý pohľad ako zastávky 

Niektoré historické staničné domčeky sú v dnešnej dobe v príšernom stave. Niektoré z nich sú obydlím, iné temnými a nebezpečnými nočnými zákutiami. Pár z nich vyzerá pekne, pretože v nich niekto býva a má pred nimi záhradku, alebo sa o budovu stará. Možnosť predaja cestovných dokladov tu nie je možná, preto si ich cestujúci kupujú vo vlaku.

Najviac zastávok je takých, ktoré sú priam „zrelé na asanáciu“ - teda na zbúranie. Zadebnené okná, kedysi pekná čakáreň s pokladnicou a dnes posprejované steny, ktoré naháňajú strach. Nemôžeme však železniciam všetko vyčítať...

 Je pravda, že opravili fasádu a zrekonštruovali čakárne niekoľkým staniciam na tejto trati. Okrem Trstenej, tak aj známej Nižnej, Oravskému Podzámku a Dlhej nad Oravou. Medzi funkčné stanice patria Podbiel, Párnica, Medzibrodie nad Oravou, Dolný Kubín a z polovice aj Krivá. Medzi zachovalé, ale nefunkčné patria Veličná, Oravský Podzámok, Istebné, Dolný Kubín a Sedliacka Dubová. A medzi priam zničené a schátralé patrí štvorica Krásna Hôrka, Horná Lehota, Bziny a Mokraď .

Následne si môžete prezrieť fotografie viacerých zastávok, ktoré sa nachádzajú na tejto trati zo smeru Trstená:

 

 

 

 

Text článku a fotografie: Jonáš Štepita

Jazyková korecia: Mária Jánošíková

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Píše Roman Jančiga - Fórum

Kým sme boli pred sto rokmi

Rómovia nám najlepšie ukazujú našu minulosť v Uhorsku.


Už ste čítali?